Så kallade kylfartyg, som används för omlastning av fiskfångster, är en svag länk i spårbarheten för fisk. Enligt en ny studie från Stockholms universitet ägs dessa bolag av en liten grupp företag, huvudsakligen baserade Kina, Ryssland och Grekland.

– Det här betyder ett stort steg för mer transparens inom fiskindustrin, säger huvudförfattaren Frida Bengtsson vid Stockholms Resilienscentrum vid Stockholms universitet i ett pressmeddelande.

Omlastning av fisk försvårar spårbarhet av fiskens ursprung och verksamheten misstänks för att överföra olagligt fångad fisk eller dölja fångsternas ursprung. Fram till nu har det saknats information om vem som äger världens kylfartyg.

– Att förstå vem som är den egentliga fartygsägaren ger nya möjligheter till förbättrad reglering och tillsyn av denna verksamhet, säger Frida Bengtsson.

I studien har forskare från Stockholms Resilienscentrum vid Stockholms universitet, Stanford Center for Ocean Solutions och University of British Columbia identifierat 569 kylfartyg och deras 324 ägare.

– Med tanke på de volymer av fisk som omlastas är detta ett förvånansvärt lågt och mycket hanterbart antal aktörer. Om vi arbetar med dessa nyckelaktörer och får dem att förbättra sin verksamhet kan vi snabbt förbättra spårbarheten och få ett mer hållbart fiske, menar Frida Bengtsson.