Det finns sätt att minska förseningar i den svenska persontågtrafiken. Doktoranden Carl-William Palmqvist från Lunds universitet har i Tokyo funnit åtgärder som vi i Sverige kan ta efter.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Tack för din prenumeration på nyhetsbrevet Extrakt!
För att bekräfta din prenumeration, vänligen klicka på länken som vi har skickat till din e-postadress.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
– Den enskilt största saken jag lärde mig handlar om hur de arbetar med planerade uppehåll, alltså tiden för att låta människor stiga av och på. Uppehållen varierar från dag till dag och mellan olika platser, så att tidtabellen hela tiden anpassas. Det kan vi ta efter på ett enkelt sätt, säger han i ett
pressmeddelande.
Vad han fann var att persontågen i Tokyo – i första hand pendel-, tunnelbane- och regionaltåg – verkligen hade hög punktlighet och färre antal förseningar än persontåg i Sverige.
– Den andra lärdomen handlar om tågens faktiska uppehåll på perrongerna, där jag såg att man i Tokyo har ett effektivt sätt att se till att resenärer kommer av och på tågen. Tågen stannar på samma ställe varje gång, och plattformen är målad för att göra det smidigt för människor att kliva av och på.