När ungdomar i miljöorganisationer publicerar inlägg i sociala medier utgår de från klimatforskningen. Det framgår av en studie där inlägg i sociala medier analyserats.
– De ser vetenskapen som en självklar utgångspunkt för att förstå klimatproblem och som en lärare för sin egen kunskapsinhämtning, säger Karin Gustafsson, forskare vid Örebro universitet.

Det är inlägg som de två största miljöorganisationerna för unga – Fridays For Future och Fältbiologerna – har gjort på Facebook mellan november 2019 och oktober 2022 som har analyserats i studien.

I inläggen hänvisar man till en vetenskaplig beskrivning av klimatkrisen, men det är sällan enskilda forskningsresultat som lyfts fram, i stället utgår man från en bredare lägesbeskrivning och uppmanar sedan läsarna att agera utifrån den kunskapen och uppmuntrar fler att engagera sig.

– De klimatengagerade ungdomarna vill och anser sig kunna bidra till kunskapsutvecklingen. De blir aktiva och kompetenta personer genom sättet som de förstår och använder sig av vetenskap, säger Karin Gustafsson i ett pressmeddelande.

Uppdelningen forskare och aktivister är tydlig i inläggen, forskarna bidrar med kunskap och aktivister agerar utifrån den kunskapen. Organisationerna ordnar också utbildningsträffar med forskare.

– Forskarna svarar på deras frågor, kommer till deras seminarier och håller föreläsningar. De ger av sin tid och ställer sin forskning och kunskap till förfogande.