Livsstil & konsumtion
Unga grönsaksodlare vill vara del av omställning
En tydlig förankring i det lokala motiverar unga, småskaliga grönsaksodlare, liksom att vara med och bidra till en hållbar omställning. Det visar en intervjustudie med odlarna bakom 14 nystartade företag.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
Market gardening kallas de småskaliga grönsaksodlingar som blivit allt vanligare de senaste åren, där grönsaker odlas på liten yta och säljs direkt till slutkund. I en studie vid Sveriges lantbruksuniversitet har forskare tittat närmare på villkor och drivkrafter för några av de småskaliga, unga grönsaksodlarna. Det handlar om små gårdar, mellan 200 kvadratmeter och fyra hektar. Framför allt är det grönsaker som odlas och grödorna är många, mellan 20 och 50 olika sorter per fält eller växthus.
De flesta säljer sina grönsaker direkt till konsumenterna, på bondemarknader, rekoringar och i gårdsbutiker, men bara hälften av dem klarar i dag av att försörja sig och familjen på odlingen.
För att skapa förutsättningar för fler att odla småskaligt och hållbart efterlyser odlarna ett utvecklat finansiellt stöd. De upplever inte heller att dagens system för jordbruksrådgivning fungerar för verksamheter med deras förutsättningar.