Arbetspendling via cykel skulle kunna ge stora samhällsvinster både ur hälso- och miljöperspektiv, men nu backar Trafikverket om det planerade snabbcykelstråket i Stockholm.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Tack för din prenumeration på nyhetsbrevet Extrakt!
För att bekräfta din prenumeration, vänligen klicka på länken som vi har skickat till din e-postadress.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
Extrakt har tidigare rapporterat om att en ökad cyklism i Stockholm skulle kunna innebära 2,5 miljarder i samhällsekonomisk vinst per år, enligt forskaren Peter Schantz, professor på Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm.
Trots det så använder endast i genomsnitt 7 procent av länets innevånare cykeln som färdmedel, det visar en resvaneundersökning gjord av Stockholms stad, Stockholms läns landsting och Trafikverket. Men nu backar Trafikverket om det så planerade snabbcykelstråket från Danderyd till centrala Stockholm.
– Vi utredde att bygga ett snabbcykelstråk men det blir helt enkelt för dyrt. De kalkyler vi gjort pekar på 500-700 miljoner kronor, säger Noran Khalfallah, projektledare på Trafikverket till Dagens Nyheter.