Vatten
Tidsoptimism ett problem när tågens tidtabeller sätts
Ny forskning vid Lunds tekniska högskola drar slutsatsen att de som planerar tågens tidtabeller varken har mjukvaruverktyg, tid eller kunskap för att lägga pusslet på ett optimalt sätt.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
Tågen i Sverige skulle kunna bli bättre på att hålla tiderna om tidsoptimism ersätts av realism. Det har doktoranden Carl-William Palmqvist kommit fram till.
– Det enskilt viktigaste tror jag är att ha ett litet mer systematiskt tillvägagångssätt när man lägger tidtabeller – och utvärderar så att man testar vad som fungerar, och lär sig i högre utsträckning än vad man gör nu, Carl-William Palmqvist, doktorand vid Lunds tekniska högskola vid Lunds universitet till Sveriges radio.
Carl-William Palmqvist har jämfört tidtabeller med verkliga ankomsttider, och intervjuat de som planerar tidtabeller. Förutom brister i verktyg, tid och kunskap är ett av de strukturella grundproblemen att tågen har för korta uppehåll på stationerna.
– Ibland hamnar Trafikverkets planerare i kläm där mot järnvägsföretagens önskemål, vilket inte alltid stämmer överens med vad som behövs för det stora hela, och vad som alltid skulle ge den mest robusta tidtabellen, säger Carl-William Palmqvist.