Naturvårdsverket har följt upp utvecklingen för Sveriges utsläppsminskningar fram till 2030. Uppföljningen visar att målen går att nå, men att det går för långsamt.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Tack för din prenumeration på nyhetsbrevet Extrakt!
För att bekräfta din prenumeration, vänligen klicka på länken som vi har skickat till din e-postadress.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
Senast år 2030 borde Sveriges utsläpp i den så kallade icke-handlande sektorn ha minskat med minst 63 procent jämfört med 1990. Enligt rapporten från Naturvårdsverket är vi halvvägs dit, men om vi fortsätter i nuvarande takt kommer utsläppsminskningen endast nått 44 procent år 2030.
Samtidigt ska utsläppen från inrikes transporter, utom inrikes flyg, minska med minst 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Med dagens takt kommer vi däremot endast ha minskat utsläppen med 35 procent.
När beräkningarna gjorts har det tagits hänsyn till tre planerade styrmedel. Det handlar om:
- reduktionsplikten, som successivt ska blanda in en högre andel biodrivmedel i bensin och diesel,
- bonus–malus för nya lätta fordon, där fordon med lägre miljöpåverkan blir billigare samtidigt som mer miljöskadliga fordon blir dyrare, och
- klimatklivet, ett stöd för lokala och regionala klimatinvesteringar.
”Vår analys visar att dagens styrmedel – de som är beslutade och de som planeras kommer ge stora minskande utsläpp. Politikerna har fattat beslut som Naturvårdsverket bedömer kommer att leda till att företag, hushåll och kommuner kommer ta åtgärder för klimatet”,
skriver Naturvårdsverket.
Samtidigt är inte styrmedlen nog, och enligt myndigheten är minskade utsläpp i transportsektorn nyckeln för att nå målen.
”Sverige kan och behöver rikta kraften mot effektivare fordon, förnybara drivmedel och ett transporteffektivt samhälle samtidigt. Det står alltså inte mellan antingen elbilar eller tätare stadsbebyggelse”, skriver Naturvårdsverket.
Läs rapporten: ”Med de nya svenska klimatmålen i sikte”