Synen på inkludering inom turism behöver breddas och omfatta faktorer som nationalitet, etnicitet och hudfärg. Det betonar forskare i projektet Turismens roll i mångkulturella samhällen.

Inom turism har inkludering ofta likställts med ökad tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Men forskarna i projektet vill bredda perspektivet genom att lyfta faktorer som nationalitet, etnicitet och hudfärg.

–  Marknadsföring riktar sig ofta till externa grupper. Men turism handlar också om lokala perspektiv och att involvera boende på en plats i processen kring vad man vill utveckla och berätta om området, säger Eva Maria Jernsand, universitetslektor i marknadsföring vid Göteborgs universitet.

Det handlar även om att se invånarna som lika betydelsefulla som turister utifrån.

– Traditionellt har man velat attrahera vissa turister, investerare, företag, den kreativa sektorn och resursstarka personer. Detta har lett till att man ofta kommunicerat en snäv bild som inte visar platsens mångfald, säger Emma Björner, forskare i marknadsföring vid Göteborgs universitet.

Forskarna har bland annat gått igenom marknadsföringsmaterial på lokal, regional och nationell nivå, för att se vilka personer som syns på bilder, i texter och vilka värderingar och normer som kommuniceras.

– Personer med asiatiskt ursprung syns ofta i marknadsföring som vill framhålla Sverige som en attraktiv plats för utbildning. Är syftet att profilera en vandringsled för utländska turister är det snarare en vit kärnfamilj som visas upp, säger Sayaka Osanami Törngren, docent i internationell migration och etniska relationer vid Malmö universitet, i ett pressmeddelande.