Klimat
Små luftpartiklar farligast
Halterna av luftburna partiklar i svenska storstäder fortsätter att vara höga. Hur oroliga ska vi som vistas där vara? Extrakt frågar Jenny Rissler, som forskar kring luftburna partiklar och deras hälsoeffekter.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
- Undvik att motionera nära hårt trafikerade vägar i rusningstid. När du cyklar – försök välja en väg som inte går längs med större bilvägar.
- Skaffa partikelfilter om du får in ventilationsluft från en hårt trafikerad gata, snabbmatsrestaurang, rökruta eller någon annan typ av förorenad utomhusmiljö.
- Undvik vara vid underjordiska tågstationer, centraler och vägtunnlar längre än nödvändigt.
Luftburna partiklar
De luftburna partiklarna kommer, i stadsmiljö, främst från trafiken – dels från vägdamm, asfalt och dubbdäck, dels från förbränning, alltså från motorer. Även annan förbränning bidrar, till exempel industriell förbränning, så väl som privat förbränning från till exempel vedeldade pannor. Förbättrad renhållning är ett sätt att få ned halterna av partiklar. Exempelvis genom att sopa gatorna bättre så att det uppvirvlade vägdammet minskar. Andra generella åtgärder handlar om att förbjuda dubbdäck, sätta partikelfilter på motorer, samt byta ut äldre ved- och oljepannor. Jenny Rissler är doktor i fysik vid Lunds universitet. Forskningsprojektet ”Hälsoeffekter av luftburna partiklar – Sambandet mellan aerosolfysik, kemi och biologisk påverkan ” pågår under fyra år vid Lunds universitet och finansieras av Formas.