Mattias Olsson
Bildreportage

Så ska viltolyckorna minska

Att krocka med rådjur blir allt vanligare längs både väg och järnväg. Forskaren Mattias Olsson och hans kollegor är fast beslutna om att vända trenden. Till sin hjälp har de övergångsställen för rådjur och talande järnvägar. Artikeln finns också i en längre version från 2023.

Fungerar bättre än tågtuta

En lokförare hinner inte bromsa när vilt rör sig på spåret. Det enda han eller hon kan göra är att varna med sin tågtuta, men den fungerar erkänt dåligt. Söder om Trollhättan har forskare satt upp ett viltvarningssystem som larmar när ett inkommande tåg och en människa eller ett djur befinner sig i varningszonen. Och den mänskliga rösten har visat sig fungera bättre som varningssignal.

Förtvivlande lokförare

Sedan starten i april har ungefär 200 djur besökt platsen och av dessa har ett 50-tal varnats för tåget. Samtliga har klarat sig oskadda.
– Hittills är vi försiktigt entusiastiska över resultaten, men vi ropar inte hej ännu. Någon gång kanske vi får en viltolycka här för systemet är inte hundraprocentigt. Men vi hoppas att kunna minska viltolyckorna. Många lokförare jag pratat med är ganska förtvivlade, säger Mattias Olsson.

Rekordmånga viltolyckor

2022 inträffade rekordmånga viltolyckor i Sverige. Var åttonde minut krockade en bilist eller ett tåg med något av våra största däggdjur. Sammanlagt handlade det om 65 724 viltolyckor och det är den högst uppmätta siffran någonsin. Klart vanligast var det att krocka med rådjur.

Hindrar djurens rörelse

Att bygga viltstängsel är ett effektivt sätt att minska olyckor, men att stängsla in hela Sverige är inget alternativ. Stängsel hindrar djurens rörelse i landskapet och avskärmar dem från deras naturliga habitat. Det måste därför finnas sätt för djuren att ta sig över. Trafikverket har låtit bygga mängder av broar, portar och tunnlar av olika slag, men de kostar mellan 20 och 80 miljoner kronor. Forskarnas system kostar omkring 1,5–3 miljoner.

Bilister varnas

Forskarna har också tagit fram teknik i syfte att minska viltolyckorna i vägtrafiken. Här är det i stället bilisterna som varnas när en älg eller ett rådjur kliver in genom stängselöppningen. Skyltar för viltvarning tänds upp och manar trafikanter till försiktighet. Vitmålade streck i vägen, som påminner om ett övergångsställe, ska förhindra att djuren irrar ut i vägbanan.

Viltolyckor kostar 12 miljarder

– Viltolyckorna är en jätteapparat. Polisen får in närmare 60 000 samtal om året som handlar om detta. Varje gång ska det skickas ut eftersöksjägare också. Man räknar med att viltolyckorna kostar samhället någonstans runt 12 miljarder kronor per år. Det är pengar vi borde kunna lägga på annat i stället.