Industri & Energi
Så lyckas kommuner med klimatkommunikation
Hitta klimatambassadörer med lokal anknytning och lyft fram det som är positivt. Så lyder receptet för kommuner som vill lyckas med sin kommunikation om klimatet.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
– Det behövs mer kompetens och resurser i små kommuner. I medelstora kommuner är det lättare för hållbarhetsstrateger och kommunikatörer att samverka på ett bra sätt. I större kommuner finns utmaningar med den interna samordningen för att designa kommunikationsinsatser och aktiviteter, säger Catrin Johansson, professor i organisationers kommunikation vid Mittuniversitetet, i ett pressmeddelande.
Hon har lett forskningsprojektet Kommunicera klimatstrategier, med målet att ta fram konkreta rekommendationer för att hjälpa kommuner i deras klimatarbete. I samarbete med sex kommuner i Västernorrland har forskarna i projektet tagit fram tio konkreta tips för klimatkommunikation.
En viktig del, enligt rapporten som nu publicerats, är att utgå från kunskap och använda etablerade fakta från forskningen. För att hjälpa kommunerna har forskarna i projektet tagit fram rekommendationer baserade på den senaste internationella klimatforskningen.
Mer praktiska råd handlar bland annat om vilka bilder som fungerar bäst.
– Bilder av extrem torka, förstörda regnskogar eller skogsbränder är viktiga för att visa på allvaret, men gör samtidigt att människor känner sig hjälplösa. De bilder som väcker en vilja att agera tenderar att följa helt andra teman. Om kommunerna vill få till en beteendeförändring är bilder som visar på olika klimatlösningar mer effektiva, säger Kristina Jämtelid, en av forskarna i projektet.