Känslan av att fynda är en stark drivkraft och syftet med novembers många reakampanjer är att skapa en falsk känsla av att vi sparar pengar. Så förklarar psykologiforskaren Charlotte Bäccman att så många shoppar i november, trots ambitioner om minskad konsumtion.

– Reor som Black Friday lockar ofta till spontanköp, drivna av fomo (”fear of missing out” – rädslan att gå miste om ett bra erbjudande) och säkert glädjen i att ”fynda”. Även om vi vill hålla igen för klimatet eller för att spara pengar så är det svårt att stå emot reahysterin. Ett lägre pris kan också få oss att uppleva att produktens värde är högre än vanligt. Känslan av att fynda ska inte underskattas, säger Charlotte Bäccman, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstad universitet, i ett pressmeddelande.

Black Friday, Singles Day och andra reakampanjer har blivit ett sätt för handeln att markera starten på julhandeln. Men det är också ett fenomen som varje år ifrågasätts, en Sifoundersökning för tre år sedan visade att mer än var fjärde svensk medvetet väljer bort reorna för att den sortens konsumtion inte är miljömässigt hållbar.

Charlotte Bäccman ger rådet att alltid planera inköp, särskilt när det är rea.

– Gör en lista över det du verkligen behöver, inte bara vad du ”villhöver”. Fokusera på kvalitet och funktion. Jämför kvalitet och hållbarhet för att se om det kan vara värt att investera i en dyrare produkt som håller i längden. Kolla konsumentbetyg eller bäst-i-test-recensioner. Kolla ordinariepriser. Om du köper kläder, tänk på material som håller längre och hur plagget passar in i din garderob.