Aldrig tidigare har så många nya bilar registrerats i Europa.

Konsultföretaget Jato har sammanställt hur många nya bilar som registrerats i Europa första halvåret 2018. Totalt registrerades 8,66 miljoner nya bilar och starkast tillväxt var i Sverige. Dieselbilsförsäljningen har minskat sedan skandalerna, och har fortsatt minska. Nu uppgår dieselbilarnas marknadsandel till 37 procent, vilket är den lägsta siffran sedan 2001. SUV:ar går fortsatt starkt, med en tillväxt på 24 procent. Elbilar, hybrider och plug-inhybrider ökade tillsammans med 31 procent, och har en marknadsandel på 5,4 procent. Inrikes transporter och resor står för ungefär en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Personbilarna släpper ut 11 miljoner ton, vilket motsvarar 20 procent av Sveriges totala nationella klimatutsläpp.

Beatrice Rindevall

Vad tycker du? Kommentera!

Extrakts kommentarsfält är modererat. Vi förbehåller oss rätten att radera eller beskära poster som till exempel innehåller reklam, personangrepp, rasistiskt eller sexistisk innehåll, alternativt länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.

  • Dag Lindgren skriver:

    DN utvecklade nybilsstatistiken för Sverige och Europa https://www.dn.se/ekonomi/motor/trogt-salja-elbilar-i-europa-bensinbilar-popularast/ Det verkar inte lovande för reduktion av klimatutsläppen från bilismen. Snabba nya åtgärder synes omedelbart påkallat!

    Citat:”Omställningen till eldrift går trögt i Europa. Försäljningen ökar visserligen kraftigt, men från mycket låga nivåer. Andelen rena elbilar svarade för endast en procent av alla nyregistreringar under första halvåret i år, visar DN:s genomgång. Den största förändringen var att bilköparna övergav diesel och i stället valde bensin. Den trenden var tydlig även i Sverige.”
    ”I Sverige stod elbilsmarknaden helt stilla – tillväxten blev endast en(!) bil jämfört med 2017”; ”I Sverige blev effekten minst lika synlig: bensinbilarna steg med 38 procent till närmare 105.000 bilar ”; ”En mångårig nedgång bröts redan i fjol. Då steg de genomsnittliga utsläppen från nya bilar i Europa för första gången på tio år”; ”Ser man på nya bensinbilar gick utvecklingen åt fel håll. Deras snittförbrukning steg i fjol, från 5,5 till 5,6 liter/100 km.”; ”Bensinbilar belastas inte bara av högre förbrukning och utsläpp, tar man hänsyn till att andelen förnybart i bensin bara är 5-7 procent,,,”; ”För att ytterligare förmörka bilden ska man komma ihåg att nya bilar lever i genomsnitt 17 år. Då är vi framme vid år 2035, fem år efter år 2030 då utsläppen från transportsektorn ska ha minskat med 70 procent.”

  • Dag Lindgren skriver:

    Intressant statistik. Det blir allt uppenbarare att den hittillsvarande politiska viljan och det folkliga stödet inte räcker för att nå det sk tvågradersmålet varken i Europa eller Sverige. Nya bilar och deras drivmedel tillhör vad som är lättast att snabbt få respons för via skatter och avgifter, och lättast att se hur politiken får genomslag i verkligheten.