Livsstil & konsumtion
Regeringen höjer utdömd bilskrotningspremie

Den som skrotar en fossilbil och samtidigt köper en elbil kan få en premie, och nu höjs summan från 10 000 kronor till 25 000 kronor. Samtidigt visar forskning att det inte är önskvärt med en påskyndad utskrotning av fossilbilar.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
Extrakt har tidigare skrivit om skrotningspremien, som har dömts ut av experter.
− Effekten blir nog försumbar. För många bilägare kommer förslaget inte skapa tillräckliga incitament för att byta bil, sa Mats-Ola Larsson när förslaget lades fram.
Han är utredare inom området trafik och miljö, och har bland annat jobbat på uppdrag av IVL Svenska Miljöinstitutet.
Även i remissvaren ifrågasattes skrotningspremien.
Myndigheten Trafikanalys skrev till exempel att intresset troligen skulle bli så lågt att budgeten som regeringen avsatt inte skulle gå åt.
Det nya beslutet innebär att summan för en skrotad bil höjs. Samtidigt breddas premien så att fler och något nyare bilar också blir stödberättigade. Enligt Mats-Ola Larsson går det att ifrågasätta om en skrotningspremie alls är rätt väg för att minska mängden fossilbilar i fordonsflottan. Även en premie som är effektiv och får många att byta från fossilbil till elbil kan vara problematisk, menar han.
− Om man bara ser det ur klimatperspektiv är det positivt om många byter till elbil men den ökade efterfrågan på elbilar skulle kräva mycket värdefulla metaller, som vi har ont om i världen.
I en studie som publicerades vid IVL Svenska Miljöinstitutet 2023 studerade han och Chalmersforskaren Klas Hedvall samhällsnyttan av att införa en skrotbilspremie, och slutsatsen blev att det inte är önskvärt med en påskyndad utskrotning av fossilbilar.
− Det viktigaste är vilka nya bilar vi sätter på marknaden.