Landsbygd
Punktligare tåg med striktare tidtabeller

Tågförseningarna under 2024 var rekordmånga. En viktig anledning är att tidtabellerna har små marginaler. Men förseningarna skulle kunna bli färre, med ett striktare regelverk och marginaltid som inte får tummas på.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
Trafikverkets mål för Sveriges järnvägar är att persontågen ska komma i tid i 95 procent av fallen. Det har man bara lyckats med en gång sedan man började med den typen av mätningar – år 2021 då både tåg och resenärer var betydligt färre än vanligt på grund av pandemin.
– I dag läggs alla tågtidtabeller manuellt. Och samtidigt är vi nära maxkapaciteten på järnvägen vilket innebär att marginalerna är små, säger Emma Solinen, kapacitetsanalytiker vid Trafikverket, i ett pressmeddelande.
I en avhandling vid Linköpings universitet har hon tittat på tågtidtabellernas utformning och hur de kan öka punktligheten. En slutsats är att tydligare regler för hur tidtabellerna får se ut kan göra stor skillnad sett till hur robust systemet blir.
Persontrafiken med tåg har fördubblats de senaste 25 åren, framförallt är det pendelresor med regionaltåg som har ökat. Det har inneburit att tidtabellernas marginaler för förseningar är mindre i dag, vilket i sin tur ger större följdverkningar när det väl blir förseningar. En annan orsak är eftersatt underhåll.
I dag har Trafikverket har som mål att järnvägarnas operatörer ska få de avgångs- och ankomsttider de ansöker om, men när järnvägen närmar sig maxkapacitet kan begränsningar behöva införas, tror Emma Solinen.
– Vi måste ju hålla en viss kvalitet och kan inte bara säga ja till alla. Då blir det för trångt. Därför har Trafikverket ett stort behov av ett bra regelverk som kan ge tydlig vägledning när vi gör tidtabellerna. Annars är det väldigt lätt att börja tänja på det, för samtidigt vill vi ju ändå ha så mycket trafik som möjligt.