Högre betalningsvilja hos svenska företag och organisationer räcker inte för att nå målsättningen om fossilfritt flyg, för det krävs politiska styrmedel, visar en ny studie från SLU.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Tack för din prenumeration på nyhetsbrevet Extrakt!
För att bekräfta din prenumeration, vänligen klicka på länken som vi har skickat till din e-postadress.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
Bioflygbränsle är ungefär tre gånger dyrare än det fossila flygbränslet. En följd för flygbolag som väljer att blanda in en viss mängd biobränsle är högre pris på flygbiljetter.
Forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) har undersökt om betalningsviljan hos svenska företag och organisationer är tillräckligt hög för att möjliggöra en ökad användning av bioflygbränsle, eller om det krävs politiska lösningar för att uppnå detta.
Deras resultat visar att det finns högre betalningsvilja hos flygresenärer, men att det inte räcker för att skapa en stabil efterfrågan på bioflygbränsle och därmed nå kommersiell användning.
Politiska styrmedel är därför avgörande för att aktörer ska investera i produktion av bioflygbränsle och att flygbolag ska att tanka det grönare drivmedlet. Det framgår av ett
pressmeddelande från SLU.