Den franska nationalekonomen Thomas Piketty har tillsammans med forskarassistenten Lucas Chancel undersökt hur utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser skiljer sig mellan olika samhällsgrupper. Nu föreslår han en flygskatt för de rikare.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Tack för din prenumeration på nyhetsbrevet Extrakt!
För att bekräfta din prenumeration, vänligen klicka på länken som vi har skickat till din e-postadress.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
Enligt Thomas Piketty och Lucas Chancel räcker det inte längre att jämfära olika länders utsläpp av växthusgaser, utan det krävs även jämförelser som baseras på inkomst och förmögenheter då skillnaderna i utsläpp från konsumtion är så stor mellan olika samhällsgrupper.
I rapporten “Carbon and inequality: from Kyoto to Paris” redovisar de förändringarna av koldioxidutläpp och andra växthusgaser mellan världens individer från 1998 till 2013. Datan täcker ungefär 90% av världens BNP, befolkning och utsläpp.
Deras beräkningar visar att en procent av de rikaste personerna i USA, Luxemburg, Singapore och Saudi Arabien står för de högsta individuella utsläppen i världen, med årliga utsläpp per capita på över 200 ton koldioxid. Detta kan jämföras med det globala genomsnittet på 6 ton per person och år, samt de lägsta inkomstgrupperna i Honduras, Rwanda och Malawi, med utsläpp på runt 0.1 koldioxid per person och år.
Thomas Piketty och Lucas Chancel föreslår en beskattning av personer som orsakar utsläpp över en viss nivå och menar att de rika, genom att ändra sina levnadsmönster, ska kunna vara med och bidra till minskade utsläpp och pengar till klimatanpassningsarbete. De skriver att flygskatter skulle kunna vara det sätt som lättast skulle kunna införas, där en business class-biljett skulle beskattas med 180 euro och en ekonomibiljett med 20 euro.
En skatt på flygbiljetter har redan genomförts i 9 länder (Kamerun, Chile, Kongo, Frankrike, Madagaskar, Mali, Mauritius, Nigeria och Korea) där den för närvarande i huvudsak används för att finansiera utvecklingsprogram.
Läs mer här (piketty.pse.ens.fr)