Miljözonerna i Sverige som begränsar tung trafik kan utökas och börja gälla även för personbilar. Det anser Transportstyrelsen i ett förslag till regeringen som avser att förbättra luften i tätorter.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Tack för din prenumeration på nyhetsbrevet Extrakt!
För att bekräfta din prenumeration, vänligen klicka på länken som vi har skickat till din e-postadress.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
I utredningen som Transportstyrelsen lämnat till Näringsdepartementet undersöks hur personbilar, lätta lastbilar och bussar ska inkluderas i miljözonerna. Transportstyrelsen föreslår att två nya miljözoner införs, klass 2 och klass 3. I miljözon klass 3 krävs det att fordonen drivs av el eller vätgas. Det väntas leda till tystare stadsmiljö och renare luft ”under längre tid”.
”Vi ser att kostnaderna för enskilda och företag kan bli mycket stora, beroende på storleken på miljözonerna och i vilken takt bestämmelserna införs”, säger Kristofer Elo, utredare på Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.
Dagens miljözon begränsar tung trafik och finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Helsingborg och Lund. Det är kommunerna som bestämmer var och när miljözonerna ska gälla.
Läs mer här (www.transportstyrelsen.se)