Livsstil & konsumtion
Medvetenheten ökar – ändå minskar inte matsvinnet
Trots att medvetenheten om matsvinn blir större slängs det fortfarande mycket mat. I en ny rapport efterlyser forskare politiska åtgärder.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
– Antingen genomför vi kraftfulla åtgärder nu eller så får vi inse att vi får överge målet om halverat matsvinn till 2030, säger Fredrik Wikström, professor i miljö- och energisystem vid Karlstads universitet.
Målet att halvera matsvinnet till 2030 sattes 2015, men sedan dess har matsvinnet minskat marginellt.
I rapporten, som skrivits av forskare vid Karlstads universitet, föreslås en översyn av livsmedelskedjornas kampanjer, reglering av datummärkning och andra politiska åtgärder.
– För att stötta konsumenter och hjälpa till att minska svinnet i hushållen ser vi, till exempel, ett behov av att begränsa kampanjer i handel – för att undvika att konsumenter köper mer än de hinner förbruka och undvika att mat slängs. Vi ser också ett behov av ökad medvetenhet hos konsumenter och reglering av datummärkningen som några åtgärder för att minska matsvinnet i våra hushåll, säger Helén Williams, en av rapportens författare, i ett pressmeddelande.
I en färsk undersökning som Livsmedelsverket gjort uppgav 69 procent av de tillfrågade att de känner sig mycket säkra på hur de avgör om maten går att äta trots att bäst före-dagen har passerat. Trots det konstaterar myndigheten också att svenska hushåll kastar mat värd 14 miljarder kronor varje år. Även om mat slängs i hela livsmedelskedjan står hushållen för den största delen av matsvinnet. För en familj med två vuxna och två barn handlar det om mat för över 5 000 kronor på ett år.