Boende i utsatta områden har stor tillit till räddningstjänsten, visar en ny studie. Samtidigt skulle de gärna se en större mångfald bland räddningspersonalen.

Forskare vid Mälardalens universitet, MDU, har studerat hur boende i nio utsatta bostadsområden i Eskilstuna, Västerås och Uppsala ser på räddningstjänstens bemötande i samband med insatser. I de bostadsområden som valts ut är antalet räddningsinsatser per invånare högre än kommunernas genomsnitt.

Forskarna i studien har intervjuat både boende och räddningspersonal om hur de uppfattar mötet mellan räddningstjänst och boende. Generellt är tilliten till räddningstjänsten hög, men den är som störst bland de som aldrig haft kontakt med räddningstjänsten och minskar ju fler möten man har haft.

– Människor har generellt sett liten erfarenhet av räddningstjänsten och de förväntningar man har kommer ofta från tv-serier eller barnprogram. Det kan ge en felaktig bild. Det finns också en slags hjältestatus kring yrkesrollen. Det kan leda till besvikelse när räddningstjänsten inte lever upp till högt ställda förväntningar, säger Anna Johansson, forskare vid MDU, i ett pressmeddelande.

Räddningstjänstens personal upplever ofta orimliga förväntningar på vad de ska åstadkomma, och att språkbarriären kan vara ett problem under insatser i utsatta områden, som ofta har hög andel boende med utländsk bakgrund. De boende å sin sida skulle gärna se en bredare representation inom räddningstjänsten, med fler anställda med olika bakgrund och en större kulturell kompetens.