Sverige tillhör de länder som står för högst växthusgasutsläpp från kosten. Det beror på att vi äter en stor andel kött och mejeriprodukter per person, enligt en ny syntesrapport från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU.
– Det hoppfulla är att det går att minska utsläppen drastiskt, säger Elin Röös, forskare i hållbar matproduktion och markanvändning.

Klimatpåverkan från den svenska kosten ligger i genomsnitt på mellan 1,8 och 2,2 ton CO2-ekvivalenter per person och år. Det är långt högre än kosten i låg- och medelinkomstländer, men även högre än många andra höginkomstländer. I en utvärdering av kostvanor i 156 länder fann man att Sverige tillhörde de länder med högst utsläpp, strax efter Nya Zeeland, Australien, USA och Argentina.

Anledningen till detta är framför allt en hög konsumtion av kött och mejeriprodukter, som står för 65 till 75 procent av växthusgasutsläppen i de nordiska länderna.

– Det här hänger ihop med vår svenska livsstil. Vi slösar på resurser i allt vi gör, vi reser mycket, köper nya kläder och möbler och vi äter också på ett resurskrävande sätt, säger Elin Röös.

Köttet sticker ut

I den nya rapporten Mat, miljö och hållbarhet, hur påverkar den mat vi svenskar äter planeten? sammanfattas en rad studier över kostens klimat- och miljöpåverkan. Slutsatsen är att det är bättre både för planeten och hälsan att äta mer vegetariskt och mindre av animaliskt protein och mjölkprodukter. Om vi äter kött är det bättre med naturbeteskött, i stället för kött från djur som bara ätit foder från åkermark.

Elin Röös
Elin Röös, forskare vid SLU. Foto: Jenny Svennås-Gillner

– De flesta beräkningsmodeller för matens klimatpåverkan kommer fram till ungefär samma resultat. När det gäller klimat och markanvändning, så sticker köttet ut betydligt.

På många håll i världen är utbredningen av jordbruksmark ett stort problem för den biologiska mångfalden. Här i Sverige har vi historiskt sett tvärtom haft en ökad utbredning av skog. Därför kan naturbetande djur hjälpa till att hålla landskapet öppet.

– Ett argument för en viss typ av köttätande är att föda upp gräsätande djur på marker som det inte går att odla vegetabilier på. På så sätt minskar behovet av åkermark för att producera mat till jordens befolkning, eftersom den gräsbaserade djurhållningen bidrar med produktion av protein och andra näringsämnen, säger Elin Röös.

14 procent av av hushållens utgifter

Om man gör räkneexemplet att alla svenskar går över till en växtbaserad kost, skulle till exempel markanvändningen minska med 64 procent och växthusgasutsläppen med 73 procent.

– De senaste åren har ju köttkonsumtionen i Sverige gått ner lite grann, så uppdaterade beräkningar skulle visa något lägre utsläpp. Men det handlar framför allt om att minska konsumtionen, inte ta bort djurhållningen helt, säger Elin Röös.

Miljöpåverkan från maten kan också minska genom ny teknik, till exempel växtförädling, förbättrad kvävehantering och förnybar energi.

Att minska matsvinnet, både i produktionsled, butiker och hushåll, skulle också ha effekt på markanvändning och växthusgasutsläpp. Cirka 17 procent av den mat som produceras globalt i dag slängs eller förloras i livsmedelskedjan.

– Så länge maten är så billig kommer nog människor att fortsätta slänga. I dag står maten för i genomsnitt 14 procent av hushållens utgifter. Jag förstår samtidigt att det är svårt i en stressad vardag, när man står i butiken och inte minns om man redan har ett livsmedel hemma. Men det måste till ett normskifte, att vi blir mer rädda om våra resurser, säger Elin Röös.

Skippa kaffe och tropiska frukter

Som privatperson är de mest effektiva åtgärderna för minskad klimatpåverkan att äta mindre rött kött och mejeriprodukter, samt att minska sitt matsvinn.

– Och var försiktig med produkter som har en negativ påverkan på den biologiska mångfalden, som palmolja, kaffe och tropiska frukter. Det kan också vara bättre att välja produkter från Sverige eller Nordeuropa om det alternativet finns, och ekologiskt.

En kritik som ofta framförs mot ekologisk odling är det ger lägre skörd än konventionell odling.

– Det stämmer, men om vi lägger om våra kostvanor så att mer av åkermarken går till mat och mindre till djurfoder samt minskar svinnet, så går ekvationen ihop, säger Elin Röös.

Karin Jansontext

• fredrik bruno skriver:

Varför diskuterar ingen stordrift av andra djur än just nötkreatur, det finns väl andra köttdjur som kan gå i lösdrift utomhus året om och som inte är idisslare. Hur gör man med hjortar t.ex. Rennäringen är ju ett exempel, men man frågar sig (hädiska tanke) varför rennäringen är så viktig och omfattande uppe i Norrland, när man ser så lite av den i köttdisken i Konsum? Drivs den verkligen kommersiellt, eller är det fråga om museiverksamhet.? Man måste börja tänka utanför boxen.

• Jessica Ekström skriver:

Säger rapporten något om hur mycket av växthusgaserna kommer från importerat kött då vi importerar 50 % av nötköttet och ca 30 % av fläskköttet som vi äter i Sverige?

• Mats skriver:

Att inte kunna skilja på äpplen och päron är ganska illa. Köttprodukter behöver inte produceras på samma miljöförstörande vis som det som produceras genom näringsfattiga vegetabilier/grödor i konstgödning och besprutning. Bara tragiskt att inte förstå hur illa det är att odla spannmål, baljväxter och annat i konstgödning och besprutning för att fodra djur som mår bäst av gräs, klöver och ört, som växer av sol och regn helt i samklang med naturen. Endast i syfte att få 3-5 gånger mer mjölk (av sämre kvalitet) och öka slaktvikt. De drivor av döda djur det Ohållbara jordbruket medför är då inte att bry sig om hälsa och miljö. Finns inget kommersiellt odlat som innehåller bråkdelar av vitaminerna och mineraler VS just animalier från uteslutande fodring av gräs, klöver och ört. Faktiskt det näringstätaste vi kan få i oss OM nötdjuren slipper äta samma miljökrävande som Homosapiens har fått för sig vara så smart. Konstgödning kommer från gruvdrift och utarmning. Massor av fossila växthusgaser som aldrig försvinner för att bönder ska odla näringsfattiga vegetabilier. Mikroliv, insekter/pollinerare, fåglar ja hela näringskedjor även vår självdestruktiva art. Alla andra arter lever sina liv för att upprätthålla ett fungerande ekosystem. Det kan inte Homosapiens skryta med precis. Att sen folk inte ens försöker förstå hur osmart det är att förstöra ekosystemet och tro de är så duktiga. Inte konstigt Sverige ligger i topp när det är moraliskt, etniskt vansinne att tillåta konstgödsel och besprutning förstöra ekosystem och hälsan för allt på planeten. Samt import av andra miljö och hälsoförstörande sk. Livsmedel. Sanningen är alltid bäst och kunskapen lätt att bära. Om man nu vill.