Klimat
Kemikalieutsläpp hotar Östersjöns skyddade områden
Kemikalieutsläpp från tankfartyg hotar skyddade havsområden, visar en ny rapport. Många utsläpp har upptäckts utanför Skåne, Blekinge och Öland, och nu vill forskare se skärpta regler.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
Utsläpp av fossila oljor är helt förbjudet i Östersjön och Nordsjön, men att släppa ut andra skadliga oljor är till viss del tillåtet enligt internationella regler. Det handlar till exempel om lastrester av biobränslen och andra biobaserade oljor från kemikalietankfartyg, som släpps ut när tanken renas till havs.
Rapporten som forskare vid Linnéuniversitetet har tagit fram tillsammans med kustbevakningen visar att dessa utsläpp sker frekvent och kan skada marint liv i känsliga naturområden.
– Särskilt många utsläpp upptäcks i södra Östersjön utanför Skåne, Blekinge och Öland, säger Erik Stålnacke, som arbetar vid kustbevakningen, i ett pressmeddelande från Linnéuniversitetet.
Mellan åren 2020 och 2023 upptäckte kustbevakningen genom sitt övervakningsflyg totalt 233 utsläpp av det här slaget, och av dem skedde 14 procent i marina skyddade Natura 2000-områden. Det största utsläppet täckte en havsyta om hela 78 kvadratkilometer. Omkring 25 procent av utsläppen täckte 5 kvadratkilometer eller mer.
Som det ser ut i dag skiljer reglerna inte på om utsläppen görs i skyddade marina Natura 2000-områden eller inte.
– Det är helt uppenbart att utsläpp av kletig olja, oavsett ursprung, kan döda eller påverka marint liv och att effekterna kan bli särskilt stora i känsliga områden, säger Kjell Larsson, professor emeritus vid Sjöfartshögskolan, Linnéuniversitetet, i pressmeddelandet.
– Förhoppningsvis kan det internationella regelverket skärpas, men tills dess måste rederier som fraktar skadliga kemikalier och den kemiska industrin – det vill säga raffinaderier, kraftvärmeverk och pappersmassabruk – som hanterar stora volymer av olika typer av biobaserade oljor ta ett ansvar för hela logistikkedjan så att skadliga lastrester inte hamnar i Östersjön och Västerhavet.