Klimat
Insatser på flera nivåer ska få fler att cykla
Hur övertygar man den ”ovillige” cyklisten att börja cykla? För att få till mer hållbara transporter har Statens väg- och transportforskningsinsitut (VTI) undersökt icke-cyklisters attityder och vad som krävs för att få fler grupper upp i sadeln.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
De som väljer bilen för sin vanligaste resa är inte oväntat betydligt mer negativa till att cykla än de som väljer cykel. ”Bilisterna” tycker att cykling är svettigt, obekvämt och gör det svårt att hinna med vardagens alla bestyr. ”Cyklisterna” däremot tycker att cykeln bidrar till en känsla av frihet, att det är ett bekvämt sätt att färdas på och att man blir pigg av att cykla.
Man behöver inte längre lägga resurser på att övertyga människor om att cykling är bättre för miljön och hälsan än bilåkning, för det vet folk redan, konstaterar VTI:s forskare. Däremot måste man lägga mer resurser på att förbättra den fysiska miljön för cyklister, som gör att det blir snabbt, bekvämt, tryggt och driftsäkert att cykla. Personer som prövar på att cykla för första gången är en särskilt känslig grupp, skriver VTI i sin rapport ”Hållbart resande – möjligheter och hinder”: ”Om den nya erfarenheten blir en besvikelse är risken stor att man avstår från att cykla i framtiden”. Sammanhängande cykelvägnät, skyltning, stöldsäkra parkeringar och att förebygga trafikolyckor, är några av de saker som behöver uppmärksammas, enligt rapporten.
Människor befinner sig på olika nivåer, när det gäller hur nära de är att tänka sig att övergå till cykling som främsta transportmedel. I mellangrupperna kan tjänstecyklar av god kvalitet och konkreta stöd som underlättar för dem som cyklar, som till exempel kartor, reseplanerare och tillgång till dusch, vara avgörande. De som ligger allra längst ifrån att börja cykla är svåra att nå med kampanjer, eftersom de upplever sitt nuvarande beteende som normalt och relativt problemfritt och tvärtom anser att cykling är ett rätt udda beteende.
Cykelns status behöver höjas och så kallade push and pull-åtgärder, som förbättrar för cyklister och samtidigt försämrar för bilister, behövs särskilt för denna grupp, skriver VTI. Men det är också viktigt att hålla kvar dem som faktiskt redan cyklar, i deras beteende, eftersom det kan upphöra när deras levnadsförhållanden ändras. Lägg mer resurser på åtgärder som gynnar cyklister, som utbyggnad av infrastrukturen, hemkörning av varor och bilpooler, förordar rapporten.