Många länder i Europa har genomfört statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik och det finns inte några större institutionella barriärer för liknande lösningar i Sverige, enligt en rapport från K2: Nationellt kunskapscentrum för kollektiv mobilitet.

– Både coronapandemin och inflationen som följt på Rysslands invasion av Ukraina har bidragit till omfattande statliga subventioner i många europeiska länder. På kollektivtrafikområdet utgör dessa statliga subventioner ett brott mot tidigare etablerad praxis, säger Jens Portinson Hylander, forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

Flera länder har infört statliga subventioner för kollektivt resande, ofta kombinerat med nya nationella biljettsystem. I Sverige har frågan om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik, som knyter samman kollektivtrafiken i hela landet, utretts.

– Att skapa goda förutsättningar för ett smidigt kollektivresande är avgörande för ett hållbart transportsystem. Oavsett vad man anser om ökade statliga subventioner finns det en bra bas att utgå från i utredningen för att utforma ett nationellt biljettsystem också hos oss, och det arbete som påbörjats borde man fullfölja, säger Jens Portinson Hylander i ett pressmeddelande.

Studien från K2 visar bland annat att det inte finns några större principiella institutionella barriärer för att införa statliga subventioner eller ett nationellt biljettsystem i Sverige jämfört med Tyskland eller Österrike, som har infört sådana system.