Vidsträckta ostronrev bredde en gång i tiden ut sig längs stora delar av Europas kuster. Ekosystemen är sedan länge förstörda men enligt forskare går de att återskapa, och Sverige kan visa vägen.

Under 1700- och 1800-talet fanns mycket ostron längs Europas kustlinje. Från Norge ända ner till Medelhavet fanns enorma ostronrev på havsbotten. Reven hade stor betydelse både ekonomiskt och kulturellt. Därför är de väl dokumenterade, vilket forskare nu har dragit nytta av.

I en ny studie, ledd av universiteten i Exeter och Edinburgh, har forskare sammanställt information om reven från historiska källor som tidningar, böcker, reseskildringar, protokoll och sjökort.

Forskare från IVL Svenska Miljöinstitutet, som varit engagerade i studien, menar att det historiska materialet visar att det gick snabbt att förstöra reven genom överfiske.

I dag finns inte alls lika mycket ostron i europeiska vatten som förr och reven är nästan helt borta, men enligt forskarna går det att vända utvecklingen och de menar att pågående restaureringsprojekt behöver skalas upp.

Enligt Åsa Strand, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet, har Sverige en särskilt viktig roll i restaureringsarbetet.

– Även om mängden ostron i Sverige minskade under samma tidsperiod som i Europa så har vi i dag en unik situation med förbud mot destruktiva fiskemetoder och avsaknad av parasiter som orsakar problem för ostronen i andra områden. Det gör att Sverige har en av de största ostronpopulationerna och de högsta ostrontätheterna i Europa, och kan fungera som ett referensområde för restaurering, säger hon i ett pressmeddelande från IVL Svenska Miljöinstitutet.

Resultaten från studien publicerades nyligen i en artikel i Nature Sustainability.