Mellan Sandviken och Kungsgården/Storvik utanför Gävle kommer världens första elväg i sitt slag stå klar, men till en början blir det en kort demonstrationssträcka på två kilometer. I framtiden ska elvägen sträcka sig tio mil, mellan Gävle och Borlänge.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Tack för din prenumeration på nyhetsbrevet Extrakt!
För att bekräfta din prenumeration, vänligen klicka på länken som vi har skickat till din e-postadress.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
Lastbilar som på E16 utanför Gävle kommer likt järnvägens elledningar kunna koppla upp sig mot kontaktledningar, och på så sätt halvera energiåtgången jämfört med vanliga förbränningsmotorer. Det gör det lönsamt för transportindustrin själv att finansiera elstolparna. Enligt Anders Bylund, elvägsexpert på Siemens, kan man räkna med en återbetalningstid på 10 år samtidigt som den tekniska livslängden ligger på mellan 35- 40 år.
Den tunga trafiken kräver elhybridmotorer för att kunna kopplas upp mot ledningarna och gör så att lastbilarna kan utrustas med mindre dieselmotorer än standard. Satsningen finansieras av Trafikverket men är ett samarbete mellan många aktörer, bland annat Siemens.
– Det pågår en liknande satsning i Los Angeles, men de har blivit försenade så vi kommer troligtvis att vara först i världen med den här tekniken på allmän väg, säger Anders Bylund, elvägsexpert på Siemens.
Läs mer här (teknikensvarld.se)