Industri & Energi
Forskare hjälper gröna entreprenörer
I september gick startskottet för Shift – innovations for a resilient future, ett unikt projekt som sammanför forskare och investerare med socialekologiska entreprenörer.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
Studerar entreprenörer
Syftet med Shift är även att forskare som till exempel Per Olsson, ska få chansen att på nära håll studera socialekologiska entreprenörer och därigenom slipa sina forskningsfrågor för att förstå hur socialekologiska innovationer kan leda till hållbara förändringar. – Vi vill dels dela med oss av vår kunskap, dels forska om det vi kallar för socialekologiska innovationer, säger Per Olsson. Han fick själv en aha-upplevelse när en kvinnlig mentor berättade om hur svårt det är för de här entreprenörerna att navigera rätt bland de planeter där pengarna finns. – De måste bygga nätverk och hålla sig själva och sin idé levande, tills det gyllene tillfället infinner sig. – Allt det här behöver vi också forska på, för att få reda på hur socialekologiska entreprenörer ska kunna nå fram med sina innovationer, kommenterar Per Olsson.Litauisk företagare
Redan gjort skillnad
In Belly har redan gjort skillnad i Litauen, där nio producenter har tagit bort skadliga ingredienser ur livsmedel, och där 39 tillsatser har förbjudits på dagis och skolor. Det gäller mest färgämnen, särskilt i blåfärgat godis. – Det viktigaste för oss är att vara objektiva, förklarar Kristina Saudargaitė. Forskningen bistår oss med nya rön och med att förstå tillsatsernas effekter. – På Shift har forskare från Stockholm Resilience Center fått oss att börja tänka i riktning mot att mat kan vara nyttig inte bara för människor, utan även för miljön. Men det är fortfarande svårt att objektivt bedöma livsmedel när det gäller ekologiska fotavtryck.En snabbis i hissen
På Shiftlägret tränar sig deltagarna, som har exempelvis har affärsidéer inom solel, småskligt jordbruk och vädertjänster i mobilen, i att göra en ”elevator pitch”. De får låtsas vara på en mässa och ta sig in i samma hiss som en person som de vill göra intryck på. Högst tre minuter får det ta att presentera sig själv och sin idé. Några är vana talare. Andra får rådet att tala långsammare och tydligare. Och flera får uppmaningen att inte prata för mycket. Att vara konkreta. Börja med problemet, ramen. Entreprenören med vädertjänsten i mobil kan till exempel börja med att berätta att det i Afrika är svårare med väderprognoser än hos oss i norr. Därefter ger man sin unika lösning på problemet – i det här fallet en förvarning i mobilen till odlarna på marken. Om lantbrukarna får veta att det kommer ett skyfall om några timmar, kan de slippa gå ut i onödan och plantera eller gödsla. Ett häftigt regn kan annars spola bort både frön eller gödningsmedel. Det här var en övning. I november hålls en demodag med pitchar inför investerare. På riktigt.Shift
”Shift – innovations for a resilient future” syftar till att bygga en ny tvärvetenskaplig plattform för entreprenörer, investerare, forskare och mentorer på lång sikt. Forskare från Stockholm Resilience Center vid Stockholms universitet står för forskningsrön om ”planetary boundaries” och möter – samt forskar kring – unga socialekologiska entreprenörer som drivs av en önskan om att deras innovationer ska förbättra världen för både människa och miljö. Pilotprojektet Shift Camp 2012 är inriktat på clean tech och IT och har företagare runt Östersjön som tema. Shift drivs av kommunikationsbyrån Albaeco med stöd från Vinnova och Svenska institutet. Läs mer på www.shifts.se
Vad menas med socialt entreprenörskap?
Center för socialt entreprenörskap Stockholm (CSES) definierar socialt entreprenörskap såhär: ”Företagande där själva kärnverksamheten inte bara ger intäkter till ägare och anställda utan också på ett påtagligt och helst mätbart sätt skänker nytta till individer och samhälle; lokalt, regionalt eller globalt. Helt enkelt bidrar till en bättre värld!”. Läs mer på http://www.cses.se/om-oss/social-entreprenorskap/