Det spelar ingen roll om barn växer upp på landet eller i stan – det är föräldrarnas utbildning och ekonomi som avgör vilken relation barn får till naturen. Det visar en ny studie.

Okunskap om naturen hänger inte ihop med urbanisering och stadsmiljöer, enligt den nya studien, gjord av forskare vid Lunds universitet.

– Tvärtemot vad vi förväntade oss kan vi visa att barns relation till naturen inte styrs av huruvida de växer upp på landet eller i staden. Det är i stället socioekonomiska faktorer som påverkar. Till exempel hade barn i områden med fler välutbildade överlag bättre artkunskap, vilket i sin tur var kopplat till en mer positiv syn på vilda djur. Högre inkomst var också kopplat till att barnen deltog i fler naturaktiviteter, vilket också leder till en bättre relation till naturen. Och det här gällde alltså oavsett om barnen bodde i centrala Malmö eller på landsbygden mitt i Skåne, säger Johan Kjellberg Jensen, forskare vid Lunds universitet, i ett pressmeddelande.

Han och hans kollegor har undersökt vilken relation skånska skolbarn i Helsingborg, Malmö och Lund har till naturen, jämfört med barn uppvuxna på landsbygden. Även om det visade sig att de socioekonomiska faktorerna till stor del avgjorde hur mycket tid barnen tillbringade i naturen och vilken kunskap de hade om den, så fanns det också stora variationer mellan olika skolor. Stadsbarn och barn på landsbygden visade sig också använda naturområden på olika sätt. 

– Vi kunde också se att barn som har mer natur nära bostaden rapporterar ett högre självupplevt välmående, säger Johan Kjellberg Jensen.

Utifrån studiens resultat betonar han vikten av en jämlik bostads- och stadsplanering, särskilt i områden med svag socioekonomi och lite natur nära bostäderna.