Vatten
FN-rapport: Begagnade bilar dumpas i fattiga länder
Varje år exporteras miljontals begagnade bilar från Europa, USA och Japan till fattigare länder. Enligt en ny FN-rapport handlar det ofta om skrotfärdiga bilar som avsevärt bidrar till luftföroreningar och motverkar klimatarbetet. Behovet av åtgärder är akut, menar rapportens författare.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
Världens rikaste länder exporterar en allt större del av sina begagnade bilar till utvecklingsländer. Eftersom marknaden i princip är oreglerad handlar det om en dumpning av gamla och osäkra bilar som orsakar stora utsläpp av partiklar och växthusgaser. Det säger Inger Andersen, chef för FN:s miljöorgan UNEP (UN Environment Programme), i ett pressmeddelande:
– Vi måste städa upp i den globala fordonsflottan om vi ska klara av såväl globala som lokala mål för luftkvalitet och klimatpåverkan. Utvecklade länder måste sluta exportera fordon som inte uppfyller säkerhets- och miljökrav, som inte anses vara trafiksäkra i hemlandet. Samtidigt måste de länder som importerar bilarna införa hårdare kvalitetskrav.
Enligt UNEP:s rapport exporterades 14 miljoner bilar med låg standard mellan 2015 och 2018, globalt sett. Omkring 80 procent av dessa hamnade i länder med låg eller medel ekonomisk standard och mer än hälften hamnade i Afrika. Rapporten bygger på analyser av fordonshandeln i 146 länder. Två tredjedelar av länderna visar sig ha en svag eller mycket svag reglering av handeln med begagnade bilar.
En färsk nederländsk studie visar att de allra flesta begagnade bilar som exporteras saknar ett giltigt trafiksäkerhetsintyg. De uppfyller inte heller EU:s krav på utsläppsnivåer. Bilarna hamnar till stor del i länder som Malawi, Nigeria och Zimbabwe, som har begränsade säkerhetskrav på bilar. Där är också bilolyckor med dödlig utgång vanligare än i andra länder.
– Det visar att vi genast måste vidta åtgärder för att de bilar som exporteras från Europa ska hålla en högre kvalitet. Men Nederländerna kan inte själv lösa det problemet, EU:s länder måste gemensamt samverka med de afrikanska länder där bilarna hamnar, säger Stientje Van Veldhoven, miljöminister i Nederländerna, i pressmeddelandet.