Industri & Energi
Flygbolaget KLM stäms för greenwashing
Flygbolaget KLM stäms av den holländska miljöorganisationen Fossielvrij NL för sin ”Flyg ansvarsfullt”-kampanj. Miljöorganisationen menar att klimatkompensering av flygresor skapar en falsk bild av att flyget inte bidrar till att förvärra klimatkrisen.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
Enligt Fossielvrij NL är stämningen, som hänvisar till EU-direktivet om otillbörliga affärsmetoder, den första som ifrågasätter flygindustrins så kallade greenwashing, rapporterar BBC News. Stämningen handlar om den kampanj som lanserades 2019, med budskapet att KLM ”skapar en mer hållbar framtid” och är på god väg att minska sina utsläpp till netto noll klimatavtryck. Det gör man genom att använda tjänsten CO2Zero för klimatkompensation genom återplantering av skog och inköp av biobränsle. Miljöorganisationen kallar det greenwashing, och menar att det inte finns några belägg för att klimatkompensering av flygresor kan begränsa de miljöskador som flyget orsakar.
– Vi kräver att KLM berättar sanningen om sin fossilberoende affärsmodell. Obegränsade flygresor är ett av de snabbaste sätten att värma upp planeten. Konsumenter måste informeras och skyddas från påståenden om att flyget inte skulle vara det, säger Fossielvrijs respresentant Hiske Arts till BBC News.
KLM hävdar i stället att ”Flyg ansvarsfullt”-initiativet fokuserar på flygresor som ett medvetet val, där resenärer uppmanas att tänka efter två gånger innan de tar flyget till ett resmål.
– Vi granskar kritiskt all vår kommunikation om hållbarhet och välkomnar input från alla intressenter. Vi hoppas att rättens beslut kommer att klargöra hur vår kommunikationspolicy bäst kan utformas, säger KLM:s talesperson Marjan Rozemeijer till BBC.
Enligt Joana Setzer, biträdande professor i klimatlagstiftning vid London School of Economics, är KLM i ett svårt läge.
– Nu måste bolaget visa att man faktiskt gör något och även offentliggöra ytterligare konkreta åtaganden. Det är ett relativt enkelt fall för att lyfta fram greenwashing, både vad gäller budskap i reklam och kommunikation av netto noll-åtaganden, säger hon till BBC.
I september 2019 fälldes flygbolaget Ryanairs kampanj där bolaget framhöll sig som Europas ”Lowest Emissions Airline” av brittiska reklamombudsmannen.