VTI har tillsammans med Viktoria Swedish ICT och Trafikverket tagit fram en körsimulatormiljö för elvägar. Studien visade att energiförbrukningen minskar rejält och att förare inte upplevde några större skillnader i att köra på elväg jämfört med vanlig väg.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Tack för din prenumeration på nyhetsbrevet Extrakt!
För att bekräfta din prenumeration, vänligen klicka på länken som vi har skickat till din e-postadress.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
Riksdagens mål om en transportsektor som är oberoende av fossila bränslen till år 2030 innebär att vi måste tänka i nya banor när det gäller transportsektorn. För att nå målet kan ett sätt vara att elektrifiera fordonsflottan, och elväg skulle kunna vara en av lösningarna framåt.
– Resultatet visade att förarna inte upplevde några större skillnader att köra på elväg jämfört med vanlig väg. Ett fåtal förare upplevde en något ökad olycksrisk och risk att förlora kontrollen över fordonet på elväg, men körbeteendet påverkades inte i någon större utsträckning, säger Arne Nåbo, projektledare och forskare på VTI.
Dessutom minskade energiförbrukningen med cirka 35 procent för hybridfordonet på elväg, jämfört med ett traditionellt fordon på vanlig väg. Enligt VTI har det varit stort intresse för elvägsprojektet, och nu är tanken att demonstrationsmiljön ska användas för fortsatt utveckling och utvärdering av elvägstekniker och fordon som kör på elvägar.
Läs mer här (www.vti.se)