Hur elen framställs är avgörande för om elbilen är ett klimatbättre alternativ än dieselbilen. Kommer elen från kolkraft så kan elbilen orsaka större utsläpp, visar en ny tysk studie.

En elbil kan ge upphov till mer koldioxidutsläpp än en dieselbil, enligt en studie från det tyska forskningsinstitutet Ifo.

I studien har forskare jämfört koldioxidutsläpp från en eldriven Tesla med en dieseldriven Mercedes. Från Mercedesen kommer majoriteten av koldioxiden från avgasröret, medan Teslans utsläpp bildas när batterierna byggs, och när den laddas.

Om elen till Teslan kommer från kolkraft, vilket den ofta gör i Tyskland, USA och Kina, blir de totala utsläppen alltså större. 

I Sverige däremot kommer dock bara en liten del av elen från fossila bränslen, här är det bättre att köra eldrivet. Det rapporterar SR


Karin Montgomerytext

Vad tycker du? Kommentera!

Extrakts kommentarsfält är modererat. Vi förbehåller oss rätten att radera eller beskära poster som till exempel innehåller reklam, personangrepp, rasistiskt eller sexistisk innehåll, alternativt länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.

  • Mikael skriver:

    Artikeln är bra. Men som alla artiklar tar man inte upp gruvbrytningen. Och framställning av batteriet. Allt för att vilseleda konsumenten.ett stort minus när all fackta inte finns med. Man tar även med våra vind o vattenkraftverk som en posetiv sak. Men mindre posetiv för vårat djur som trängs undan och får ta andra vägar. För att överleva. Så allt är inte korrekt i artikeln om en miljövänlig land för både människor och djur.

  • Jan Kronberg skriver:

    Jag tycker att man skall granska denna undersökning kritiskt. Man jämför en Tesla mot en bil med dieselmotor.

    Tesla har marknadens största batterier vilket gör den tung och därmed ineffektiv. Exempelvis en e-Golf använder 17 kWh per 100 km medan Teslan använder 24 kWh för samma sträcka. På grund av detta och Teslans stora batterier så försämras livscykelanalysen kraftigt jämfört med en mindre elbil.

    Man måste också kritisera att man väljer att jämföra mot en bil med en dieselmotor. Dieselmotorn är effektivare än en bensinmotor och därmed släpper den ut mindre CO2. Man borde jämfört med ett vägt snitt mellan bensin och dieseln i den proportion som de finns i nya bilar.

    I artikeln nämns USA. I Kalifornien där många elbilar säljs består elmixen av 4 % kol.

    Däremot är Kinas elmix dålig. Förutom i Kina säljs mest elbilar i länder och områden där elmixen är bra till och med utmärkt. Den förbättras också i många länder.