Hur lång tid tar det för den biologiska mångfalden att återhämta sig efter en övergång från konventionellt jordbruk till ekologiskt? Det har forskare från Lunds universitet undersökt i en ny studie.

Forskarna har i studien studerat olika fält i Skåne, och resultatet visar att efter trettio år med ekologisk odling hade antalet växtarter mer än fördubblats på de ekologiska spannmålsfälten.

– Vi blev förvånade över den kraftiga ökningen av antalet växtarter. Efter trettio år förväntade vi oss inte det, och det ser ut som om det kan fortsätta att öka, säger Romain Carrié, forskare på Centrum för miljö- och klimatvetenskap vid Lunds universitet.

Tidsaspekten är viktig att ha i åtanke när nyttan av ekologisk odling utvärderas, menar forskarna.

– Det betyder att det tar ett tag innan det ekologiska jordbrukets fulla potential för biologisk mångfald slår igenom, och att vi därför hittills har underskattat de fördelar som ekologiska metoder ger. Våra resultat tyder på att man måste beakta en viss fördröjning efter en omställning för att inte underskatta nyttan för miljön, säger Romain Carrié i ett pressmeddelande.