Djuren får sina ungar när växtligheten är som mest näringsrik. Med klimatförändringar kommer våren allt tidigare – hur påverkar det djurens reproduktion? Det ska forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet ta reda på. Nu hoppas de få bilder på djurfamiljer från allmänheten till sin hjälp.

– Vi vill bland annat veta när ungarna föds och hur länge de stannar hos sina föräldrar. Och nu hoppas vi på hjälp från allmänheten. Den som ser en familjegrupp eller unga individer av dessa djur kan skicka bilder via vårt enkla webbformulär, säger Cecilia Di Bernardi, forskare på SLU, i ett pressmeddelande.

Forskningsprojektet handlar om reproduktionen för rödräv, grävling, skogsmård, iller, fälthare, skogshare och bäver – alla medelstora däggdjur. Forskarna vill bland annat förstå om djuren lyckas anpassa reproduktionen till tidigare vårar i ett varmare klimat.

Det handlar både om huruvida ungarna föds tidigare och om ett förändrat klimat påverkar tiden det tar för ungarna att bli självständiga. Kunskapen om djurens reproduktionsbiologi är viktig bland annat när jakttiderna ska ses över. En tidigare rapport visade att dagens jakttider baseras på data som är flera decennier gamla.

Forskarna hoppas nu att allmänheten vill bidra med sina bilder av djurfamiljer och djurens ungar under sommaren. Det kan handla om bilder från viltkameror eller bilder som tagits i naturen – med uppmaningen att alltid hålla avstånd till djuren.