Utsläpp av kväveoxider från dieselbilar är oförändrade mellan avgasstandarden Euro 1 och 5, trots EU:s skärpta utsläppsregler. Först med den senaste klassen, Euro 6, har det skett förbättringar men fortfarande släpper de nya dieselbilarna ut ungefär fem gånger så mycket kväveoxider som vad lagkravet anger.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Tack för din prenumeration på nyhetsbrevet Extrakt!
För att bekräfta din prenumeration, vänligen klicka på länken som vi har skickat till din e-postadress.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
– Lagstiftningen och tidigare utsläppskontroller har tyvärr inte har fungerat som de ska. Nu ser vi äntligen en minskning med Euro 6-bilarna, men fortfarande är det långt kvar innan de möter förväntningarna som ställs av lagkraven, säger Åke Sjödin, utsläppsexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet, i ett
pressmeddelande.
I
studien har utsläppsdata från över 700 000 fordon sammanställts och analyserats för olika luftföroreningar som kväveoxider och partiklar. Analysen visar att utsläppen av hälsofarliga kväveoxider i verklig körning inte har påverkats av EU:s utsläppsregler utan är i stort sett oförändrade mellan klasserna Euro 1 och Euro 5.
Den genomsnittliga europeiska dieseldrivna Euro 5-bilen släpper i verklig körning ut mellan fem och sex gånger så mycket kväveoxid än vad standarden anger. För vissa bilmodeller överskrids gränsvärdet med så mycket som 40 gånger.
Dieselbilar i den senaste miljöklassen, Euro 6, klarar sig bättre. De släpper i genomsnitt ut ungefär hälften så mycket kväveoxid som Euro 5-dieselbilarna. Men trots förbättringar är utsläppen fortfarande alldeles för höga – gränsvärdet för kväveoxid överskrids med cirka fem gånger i verklig trafik.
Men rapporten innehåller även goda nyheter och visar att införandet av effektiva dieselpartikelfilter – tillsammans med ny utsläppsstandard – har minskat de verkliga utsläppen till mycket låga nivåer för Euro 5 och 6.