Pantsystemet för dryckesflaskor är effektivt, men inte tack vare att kunderna är flitiga besökare på pant-rummen, framgången bygger i stället på att insamlingen genomförs av andra. Det visar forskning från Örebro universitet.

När du köper en burk läsk får du betala en krona extra i pant, som du sedan får tillbaka när du lämnar åter burken i en pantmaskin. Det är grundtanken med pantsystemet. Men ny forskning visar att det fungerar annorlunda i praktiken. I alla fall om man frågar unga i åldrarna 15 – 28 år från olika delar av Sverige, vilket företagsekonomen Sabina Du Rietz har gjort.

– Ungdomar uppfattar det inte som ett pantsystem. De missar att man betalar in pengar och får tillbaka dem. I stället ser de det bland annat som ett belöningssystem. Man blir belönad för att man återvinner.

Det är vanligt att låta någon annan lämna tillbaka burkarna, till exempel genom att tomburkar ställs ovanpå, eller läggs i särskilda rör vid sidan om, den vanliga papperskorgen så att de blir de lättare att hämta för burksamlare.

– Det finns många ideella organisationer som gör en bra sak genom att utnyttja den här pantpengen, säger Sabina Du Rietz från Örebro universitet.

Pantsystemet har hängt med i denna utveckling, och vissa pantstationer är utformade för storskalig pantning, där det går att hälla i säckvis med burkar samtidigt. Strategin verkar vara lyckad, 88,2 procent av alla sålda burkar och PET-flaskor returnerades under 2021, och här har burksamlarna spelat en viktig roll.

– Sannolikt är de helt avgörande. Vi har inga siffror på det i det svenska systemet, men det är väldigt vanligt hos ungdomarna i undersökningen. Siffror från USA tyder på att det kan vara femtio procent som återvinns på det sättet.

Hon tror att forskningen kan ge viktig kunskap för att utforma fungerande återvinningssystem.

– Jag hoppas att det här ska få oss att förstå hur pant fungerar. Om vi i andra sammanhang vill starta pantsystem ska vi veta skillnaden på de här finansiella incitamenten. Vi ska inte ha en rosig bild av att alla är cirkulära konsumenter, säger Sabina Du Rietz i ett pressmeddelande.


Karin Montgomerytext

Vad tycker du? Kommentera!

Extrakts kommentarsfält är modererat. Vi förbehåller oss rätten att radera eller beskära poster som till exempel innehåller reklam, personangrepp, rasistiskt eller sexistisk innehåll, alternativt länkar till sidor där sådant innehåll förekommer.

  • René Mortensen skriver:

    Att 88,2 procent av alla sålda burkar och PET-flaskor returnerades under 2021 är gott och väl. Men hur många burkar och PET-flaskor blir INTE returnerade. Om jag minns rätt säljs det cirka 1 miljard(!) burkar och PET-flaskor i Sverige varje år. Det skulle betyda att drygt 100 miljoner burkar och PET-flaskor varje år hamnar i naturen eller i alla fall inte återvinns. Jag menar att vi behöver återskapa retursystem med glasflaskor som cirkulerar lokalt. Det är totalt sett effektivare ur energi- och resurssynpunkt.