Klimat
Tio myter om hållbar konsumtion som leder beslutsfattare fel
Ska vi nå ett hållbart samhälle måste konsumtionsmönstren ändras i grunden och politiken tydligare visa vägen. Det är budskapet i en stor forskningsstudie från Nordiska Ministerrådet där 10 myter om hållbar konsumtion skingras.
Prenumerera på Extrakts nyhetsbrev!
Läs mer
Håll dig uppdaterad! Få kunskapen, idéerna och de nya lösningarna för ett hållbart samhälle.
Personuppgifter lagras endast för utskick av Extrakts nyhetsbrev och information kopplat till Extrakts verksamhet. Du kan när som helst säga upp nyhetsbrevet, vilket innebär att du inte längre kommer att få några utskick från oss
Vi vill gärna tro att ekomjölk, lågenergilampor och fler miljömärkta varor i kassen är tillräckliga insatser för att nå ett hållbart samhälle. Men ”grön” konsumtion som lösning på hållbarhetsproblemen är en av de myter, eller snarare halvsanningar, som sätts under luppen i den tvärvetenskapliga studien Förbättra nordiskt beslutsfattande genom att skingra myter om hållbar konsumtion.
– Grön konsumtion är en viktig strategi, men det behövs också en politik för minskad konsumtion. Vi måste komma ihåg att alla varor har en ekologisk ryggsäck. Även de ekologiska och miljömärkta produkterna, menar Oksana Mont, professor i hållbar konsumtion vid Lunds universitet, och en av författarna till rapporten.
Miljövinsten äts upp
Trots stor miljömedvetenhet och 20 år av politik för hållbar konsumtion har vi i Norden bland de största ekologiska avtrycken i världen per person. Hur kommer det sig att resursanvändning och miljöpåverkan kopplad till konsumtion fortsätter att öka? Oksana Mont efterlyser tydligare visioner och politiskt ledarskap.
– Miljöengagemanget i de nordiska länderna är mycket starkt, men vi lyckas ändå inte få några stora framgångar på det här området. En hypotes om varför det går så långsamt är att det finns missuppfattningar vad gäller hållbar konsumtion, i synnerhet bland dem som utformar politiken, säger hon.
Hon konstaterar att även om satsningar på tekniska förbättringar lett till att produktionen i sig blivit effektivare, så äts den miljövinsten upp av att antalet produkter och de sammanlagda utsläppen per hushåll ökar.
Det finns en gräns för vad enskilda beteendeförändringar kan åstadkomma för att minska miljöpåverkan.
Varuutbudet i våra mataffärer är ett bra exempel på hur utvecklingen ser ut. Ett snabbköp kunde år 2010 erbjuda konsumenterna 45 000 olika produkter, år 1999 var antalet produkter i en större matbutik 12 000. Hela 99 procent av det materiella innehållet i de varor vi konsumerar blir avfall inom sex veckor, berättar Oksana Mont.
– Det sker en jättesnabb genomströmning av resurser. Huvudbudskapet när det gäller myterna om grön konsumtion är att det finns en gräns för vad enskilda beteendeförändringar och konsumenterna själva kan åstadkomma för att minska miljöpåverkan.
Vision och färdplan saknas
För att nå mer hållbara konsumtionsmönster och livsstilar krävs även förändringar av samhällsstrukturer och sociala normer. Här har de politiska beslutsfattarna den viktigaste rollen för att visa vägen enligt slutsatserna i studien. Och de kan få god hjälp av forskningen inom beteendevetenskap och konsumtion.
– Fram till 2006 hade Sverige en nationell strategi för hållbar konsumtion och produktion. Nu saknas vision och färdplan. Vi behöver en plan med fokus på både effektivisering, hållbar konsumtion och tillräcklighetsfrågor, säger Oksana Mont.
I projektet har forskarna intervjuat beslutsfattare från fem länder, haft fokusgrupper, genomfört webbseminarier och deltagit i Almedalen.
– Vi har sett studien som språngbräda för dialog om myterna, säger Oksana Mont.
Vi måste vidga våra vyer om välbefinnande och göra hållbar livsstil till standardalternativet
Attitydförändringar och acceptans
En myt handlar om att konsumtionspolitik är för kontroversiell för att accepteras av allmänheten. Här pekar forskarna på att det går att ändra värderingar och bygga positiva sociala normer som inkluderar en acceptans för kraftigare politiska åtgärder. Införandet av rökförbud och trängselskatt är exempel på målmedvetet politiskt arbete och kommunikation som lett till attitydförändringar och acceptans.
Vi måste vidga våra vyer om välbefinnande och göra hållbar livsstil till standardalternativet, summerar Oksana Mont. I det konceptet ingår en övergång från att köpa resurskrävande varor till att konsumera tjänster med mindre miljöpåverkan.
– En viktig del i arbetet med hållbar konsumtion är att det behövs fler indikatorer. Att vi förknippar lycka med välstånd kommer från den ekonomiska vetenskapen, där vi i slutändan kopplar BNP till subjektivt välbefinnande, vilket är en konstig sak att göra speciellt i de nordiska länderna, säger hon.
Svårt med konsumentpolitik
Första veckan i december anordnade Nordiska Ministerrådet ett slutseminarium om studien på hotell Sheraton i Stockholm. Ett stenkast från julhandeln där hållbarhetsarbetet gjort halt och det istället handlar om försäljningsrekord. En av deltagarna i paneldebatten var Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.
– Jag tycker att det är bra att rapporten om myterna har tagits fram, det behövs mer kunskap och debatt. Studien visar att det är svårt med konsumentpolitik. Vi måste gå mot smartare konsumtion men det händer för lite, politikerna är för ängsliga, säger han.
10 myter om hållbar konsumtion
Myt 1: Grön konsumtion är lösningen
Forskarna: Fokus på effektivisering av processer och produkter räcker inte. Grön konsumtion är en strategi men inte den enda för att minska resursanvändning och miljöpåverkan från konsumtion.
Myt 2: Konsumenterna bör leda övergången till en hållbar utveckling
Forskarna: Att det är konsumenterna som driver marknaden är en felaktig föreställning. Det finns en gräns för vad individuella beteendeförändringar kan åstadkomma. Det krävs systemförändringar inom rådande ekonomiska institutioner och affärsmodeller, lagstiftning och infrastruktur.
Myt 3: Om alla gör lite kommer vi att åstadkomma mycket
Forskarna: Alla ska bidra till hållbarhet, men det behövs stora förändringar för att ställa om samhällen till hållbarhet. Myten kan avleda uppmärksamheten från mer betydande förändringar.
Myt 4: Små och enkla miljöåtgärder kommer att leda till större förändringar
Forskarna: Man kan inte förvänta sig spridningseffekter som leder till betydande förändringar av livsstil. De väsentliga livsstilsförändringarna måste uppmuntras, stödjas och underlättas av en politik för hållbar infrastruktur, prismekanismer och hållbara marknadsföringsbudskap.
Myt 5: Mer information leder till hållbart beteende
Forskarna: Enbart information ändrar vanligtvis inte beteenden, men det är en väsentlig del i styrmedelspaket. De flesta tar enbart till sig information som stödjer de egna värderingarna.
Myt 6: Att vädja till folks egenintresse är vägen till hållbart beteende
Forskarna: En balans mellan egenintresse (t.ex. främja miljöåtgärder som ett sätt att spara pengar) och samhällsfrämjande värden är nödvändig för att säkerställa inte bara kortsiktiga fördelar utan också långsiktiga resultat.
Myt 7: Hållbarhet betyder ”leva i grottor”
Forskarna: De kommande årens hållbarhetsutmaningar kommer att kräva en betydande övergång bort från en högenergiförbrukande livsstil.
Men hållbarhet innebär inte att gå tillbaka i grader av välbefinnande och lycka, därtom visar studier att människors välbefinnande och livskvalitet inte är beroende av hög resursförbrukning.
Myt 8: Människor blir lyckligare om de tjänar mer pengar och höjer sin materiella konsumtionsnivå
Forskarna: I de nordiska länderna leder BNP-ökningar endast till marginellt förbättrat välbefinnande. Därför behövs nya indikatorer för att mäta samhällsutveckling.
Myt 9: Privat ägande av alla sorters produkter är önskvärt – det är inte gemensam användning
Forskarna: Gemensam ekonomi och gemensam konsumtion av alla sorters produkter upplever en renässans. Politiskt ansvariga kan bidra genom att minska hindren för gemensam användning och ekonomi samt stödja nödvändig forskning om dess effekter.
Myt 10: Konsumtionspolitik är för kontroversiell för att accepteras av allmänheten
Forskarna: Politik är aldrig neutral utan den formar sociala normer och värderingar i samhället. Beslutsfattare måste skapa ”möjligheternas politik” i riktning mot hållbarhet genom att använda ett stort antal befintliga och nya strategier och verktyg i synergi.
Om projektet
Den tvärvetenskapliga studien Förbättra nordiskt beslutsfattande genom att skingra myter om hållbar konsumtion, bygger på en metaanalys av befintlig internationell forskning om konsumentbeteende inom områdena psykologi, sociologi, beteendeekonomi, politik och antropologi. Den empiriska delen av studien omfattar 22 intervjuer med nordiska beslutsfattare, två fokusgrupper med forskare och medborgare och två webbseminarier med 76 deltagare från nordiska och internationella forskarsamhället, civila organisationer samt beslutsfattare.
Projektet finansierades och styrdes av Nordiska Ministerrådets (NMR) arbetsgrupp för hållbar konsumtion och produktion. Studien initierades och genomfördes av en forskargrupp bestående av: professor Oksana Mont, Lunds universitet, Sverige; professor Eva Heiskanen och forskningsassistent Helka Kuusi, Finska konsumentforskningscentralen och Helsingfors handelshögskola, Finland, och Kate Power, konsult i hållbar konsumtion, Copenhagen Resource Institute (CRI), Danmark.